Grootste ‘FlexiArch’-brug ter wereld

2015, februari - Ingenieurs van Queen's University uit Belfast en het Noord-Ierse bedrijf Macrete Ireland Ltd. hebben ’s werelds langste zogenaamde FlexiArch-boogbrug ontwikkeld. Het gaat om een prefabconstructie die in platte vorm kan worden vervoerd en op de bouwplaats als boog op de plaats van bestemming wordt gehesen. Onder invloed van de zwaartekracht krijgt de brug haar boogvorm. De nieuwe brug wordt waarschijnlijk dit jaar nog gebouwd ten oosten van Portsmouth bij het plaatsje Waterlooville over Wallington River en krijgt een overspanning van zestien meter.

FlexiArch

Het kunstwerk wordt opgebouwd uit zeventien geprefabriceerde betonnen units, zestien ton elk, ieder een meter breed en ingehesen met een 300 tons kraan en een speciale, ook in Noord-Ierland ontwikkelde hijsbalk. De boogconstructie kan in één enkele dag worden gerealiseerd. Volgens de bedenkers van dit FlexiArch-systeem is dat een stuk sneller dan de bouw van een conventionele boogbrug, die al snel enkele maanden vergt. Bovendien is het systeem volgens de ontwikkelaars van FlexiArch duurzaam, zowel onderhoud als levensduur. De prefabelementen bevatten geen wapening en er wordt bij de constructie geen cement gebruikt. Een FlexiArch-brug zou in theorie 300 jaar mee gaan met een minimum aan onderhoudskosten (dit tegen een verwachte levensduur van 120 voor soortgelijke conventionele bruggen).


Inmiddels zijn er in Ierland en Groot-Brittannië circa vijftig van zulke bruggen gebouwd, maar de nu geplande recordbrug over de Wallington River is volgens prof. Adrian Long toch een mijlpaal. Prof. Long is als hoogleraar verbonden aan  School of Planning, Architecture and Civil Engineering van Queen’s University, waar de ontwikkeling van de FlexiArch-bruggen aan het begin van de jaren negentig startte. Long was ook degene die het systeem in 2004 patenteerde. In 2006 verkreeg Macrete Ireland, die al eerder bij het onderzoek was betrokken) de rechten op de techniek en vanaf die tijd werkt het bedrijf samen met de universiteit voortdurend aan verbetering van de technologie.
FlexiArch
FlexiArch-bruggen zijn er in uiteenlopende vormen en constructie, die gemeen hebben dat ze zijn opgebouwd uit geprefabriceerde units, die op zich weer zijn opgebouwd uit afzonderlijke blokken, aan de bovenkant verbonden met een flexibel polymeer membraan. Die flexibele verbinding tussen de blokken zorgt ervoor dat een unit als geheel kan buigen en in gebogen vorm tussen twee bruggenhoofden wordt geklemd. Zo ontstaat een stabiele klassieke boogconstructie. Macrete fabriceert de units in een standaard breedte van een meter. De lengte varieert per toepasing.
Staan de boogunits op hun plaats, dan wordt de boogvulling aangebracht bestaande uit prefab panelen, die eventueel worden bekleed met baksteen. De ruimte tussen de boogvullingen wordt opgevuld (met beton).
Het meest recente FlexiArch-project was de bouw van vier bruggen voor de Pleasington Golf Club Overbridge, (Blackburn). Macrete leverde het project eind januari van dit jaar op.


FlexiArch: Macrete-brochure online>


FlexiArch
Impressie van de constructie van
Sheinton Flexi Arch-brug  (13,5 m)
bij  Shrewsbury in Shropshire, augustus 2010>