Fiets- en voetgangersbrug van composietbeton
Fiets- en voetgangersbrug van composietbeton


2014, augustus - Romein Beton heeft samen met ingenieursbureau ABT een nieuwe fiets- en voetgangersbrug ontwikkeld van composietbeton. Composietbeton is een hybride betonsoort die vezelversterkt Ultra Hoge Sterkte Beton combineert met traditionele wapening. Daardoor ontstaat een materiaal met een zeer hoge druk- en treksterkte waarmee uiterst slank en licht kan worden ontworpen en gebouwd. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug weegt bij een maximale lengte van twaalf meter de helft van een reguliere betonnen brug met dezelfde lengte. Door het geringe gewicht van de brug kan ook de fundatie lichter worden uitgevoerd en kan het worden vervoerd met lichtere en daardoor zuinigere transportmiddelen.
De dikte van de brug hangt samen met de gewenste lengte. Tot zes meter lengte is de brug slechts 250 millimeter dik. Tot negen meter wordt de brug uitgevoerd in een dikte van 330 millimeter en lengtes tot twaalf meter tenslotte zijn nog steeds niet dikker dan 450 millimeter. De fiets- en voetgangersbrug wordt prefab geleverd en kan voorzien worden van een ruim aanbod aan leuningen.
Composietbeton heeft een zeer dichte pakking waardoor het vrijwel ondoordringbaar is voor vocht en vuil. Slijtage is volgens de ontwikkelaars daardoor nagenoeg afwezig. Het resultaat is volgens de producent een uiterst slanke en lichte brug met een hoge druk- en treksterkte, die zeker honderd jaar meegaat en dien ten gevolgen zeer goed scoort op de Total Costs of Ownership.

Bron: Romein Beton>