Kunnen we auto’s maken van aardolieresidu?
Lichtgewicht, hoogwaardige koolstofvezel materialen combineren hoge sterkte met een laag gewicht, maar zijn duurder om te produceren dan vergelijkbare producten van staal of aluminium. Een onderzoeksteam onder leiding van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ontwikkelde een nieuwe manier om koolstofvezels te maken, waardoor bijproducten van raffinaderijen kunnen worden omgezet in hoogwaardige, ultralichte structurele materialen voor auto’s, vliegtuigen en ruimtevaartuigen.
De onderzoekers gebruikten het zware, pek-achtige afvalmateriaal dat overblijft na de raffinage van aardolie, bestaande uit gemengde zware koolwaterstoffen, materiaal dat raffinaderijen tegenwoordig leveren voor laagwaardige toepassingen zoals asfalt, of uiteindelijk behandelen als afval. De intrinsieke waarde van deze producten is zo laag dat het meestal wordt gestort.
De nieuwe koolstofvezel is niet alleen goedkoop om te maken, maar biedt ook voordelen ten opzichte van de traditionele koolstofvezelmaterialen omdat het druksterkte kan hebben, wat betekent dat het kan worden gebruikt voor dragende toepassingen.
Bovendien voorkomt het dat het pek-residu op een stortplaats belandt, wat een belangrijk milieuvoordeel is.
Het onderzoek werd op 18 maart 2022 gepubliceerd in een paper ‘Atoms to fibers: Identifying novel processing methods in the synthesis of pitch-based carbon fibers’ door Asmita Jana, onderzoekswetenschapper Nicola Ferralis, professor Jeffrey Grossman, en vijf andere medewerkers van MIT, het Western Research Institute in Wyoming en Oak Ridge National Laboratory in Tennessee. Het werk werd gesteund door het Amerikaanse ministerie van Energie.
Bron: MIT