Europese prijs voor antifouling-film

Het Europees Octrooibureau (EOB) heeft op 20 juni de Nederlandse materiaalwetenschapper Rik Breur uitgeroepen tot winnaar van de European Inventor Award 2019 in de categorie Midden- en Kleinbedrijf (MKB). Rik Breur ontwikkelde een niet-toxische folie als afweer tegen biofouling op scheepsrompen en vaste bouwwerken in zee. Zijn technologie voorkomt de aangroei van zeeorganismen zoals algen, zeepokken en mosselschelpen. Deze zeeorganismen kunnen schade opleveren aan platforms en geven weerstand, wat tot hoger brandstofverbruik van schepen leidt. Zijn milieuvriendelijke uitvinding voorkomt biofouling zonder het gebruik van schadelijke en zeewatervervuilende chemicaliën.

In de Wiener Stadthalle woonden zo’n 600 genodigden uit de wereld van het intellectueel eigendom, politiek, wetenschap, academici en zakenmensen de bekendmaking bij van de jaarlijkse European Inventor Awards. Het Europees Octrooibureau eert uitvinders uit Europa en de hele wereld met een onderscheiding voor hun uitzonderlijke innovaties, die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de sociale ontwikkeling, technische vooruitgang en economische groei. De finalisten en winnaars in de vijf categorieën (Industrie, Onderzoek, MKB, Niet-EOB-landen, Lifetime Achievement) zijn gekozen door een onafhankelijke internationale jury van honderden individuele en teams van uitvinders.

Elk jaar komt er 50.000 ton aan schadelijke chemicaliën in zee door gebruik van giftige antifouling verfstoffen. Wetenschapper en uitvinder Rik Breur zag de negatieve gevolgen van biofouling voor het milieu en was vastbesloten een groene oplossing te vinden.

Rik Breur begon zijn loopbaan in 1996 bij TNO. Na zijn promotie aan de TU Delft in 2001 richtte de materiaalwetenschapper in 2002 zijn eigen bedrijf Material Innovation Centre (Micanti) op, om vernieuwingen op het gebied van corrosie en biofouling in gang te zetten. Het gepatenteerde materiaal bestaat uit nylon vezels, een tweecomponentenlijm op waterbasis en een zelfklevende polyester folie en wordt aangeleverd in rollen. Het zelfklevende tapijt, dat als Finsulate Antifouling op de markt is, wordt op de romp van het schip aangebracht, iets wat iedere scheepswerf of aanverwant bedrijf kan. Het maakt door de loodrecht opstaande naalden ook niet uit in welke richting het tapijt wordt aangebracht. De vezels zitten zo dicht opeen dat er niets tussen kan komen. De aangebrachte bekleding vertraagt het schip niet dankzij nauwgezette hydrodynamiek en kan tot 40 procent op brandstofkosten besparen.

Meer in Innovatieve Materialen 2019 nummer 3